06.03.2008 13:09 - P r a h a - Od konce jedné z nejdramatičtějších sezon v historii dělí týmy formule 1 už čtyři měsíce. I v roce 2008 se bude na co dívat. Kromě premiérového nočního závodu a dvou nových okruhů v ulicích velkoměst je připravena řada změn v technických i sportovních pravidlech. Jaké jsou nejdůležitější z nich?
Síla motoru přenášená na zadní kola formule bude od letošní sezony zcela pod kontrolou jezdce, respektive jeho nohy na plynovém pedálu. Kontrola prokluzu umožňovala, že plyn fungoval jen jako tlačítko, které pilot sešlápl až k podlaze a elektronika dávkovala výkon tak, aby nedošlo ke smyku. Od roku 2008 musí jezdec přidávat postupně. Zakázáno bylo také brzdění motorem.
Co to přinese
Delší brzdnou dráhu, více jezdeckých chyb, a tedy více předjíždění
Rizika
Jízda za prudkého deště, jaký se na dráhu spustil loni ve Fuji nebo na Nürburgringu, může být za hranicí bezpečnosti.
Zůstávají tři fáze, kdy po první a druhé odstoupí šest nejpomalejších. Fáze kvalifikace nebudou však trvat každá 15 minut, ale 20, 15 a 10. Stejně jako loni nastoupí deset zbylých jezdců do třetí sekce s palivem pro závod, ale po jejím dokončení ho nebudou doplňovat. Vymizí tak závěrečné nudné kroužení a čekání na poslední minuty.
Co to přinese
Zmizí kritizované zbytečné spalování paliva.
Rizika
Méně času na přípravu závěrečného letmého kola
Od roku 2008 musí mít benzin používaný ve formuli 1 minimálně 5,7 procenta biologických složek (bioetanol).
Co to přinese
Ekologicky vyspělejší formule 1
Rizika
Možné snížení výkonu
Týmy mohou přivézt do dějiště Velké ceny pro své jezdce jen dva vozy. Třetí monopost dlouhá léta připravený vzadu v garáži zmizí.
Co to přinese
Nižší náklady týmů při Velké ceně
Rizika
Pokud nepůjde havarované auto např. v kvalifikaci opravit, jezdec do závodu nenastoupí.
Osmiválce musí opět vydržet dvě Velké ceny a za výměnu v tréninku nebo kvalifikaci zůstala penalizace ztráty deseti míst na startovním roštu (výměna po kvalifikaci automaticky znamená posun na konec). Nově bude však povolena jedna výměna bez penalizace. To ovšem neplatí pro poslední závod. FIA tak zabrání taktické výměně motoru, která by přišla, pokud jezdec neměl v předchozích 17 GP žádnou poruchu na svém agregátu.
Co to přinese
Méně průniků rychlejších jezdců zezadu startovního pole
Rizika
Menší dramatičnost a méně předjíždění
Podoba mozku elektroniky celého monopostu byla až do sezony 2007 na každém týmu. Letos ale dodá standardní jednotku FIA. Konkurz vyhrála firma McLaren Electronic Systems, ale týmu McLaren by to žádné výhody přinést nemělo.
Co to přinese
Méně fíglů s elektronikou a tajných systémů. Nižší náklady
Rizika
Další unifikace všech vozů a snížení výkonnostních rozdílů
Motorům zůstala dvouzávodová životnost, převodovka musí nově vydržet čtyři Velké ceny. Za dřívější výměnu je penalizace pěti míst na startovním roštu.
Co to přinese
Celkem nic. Snad jen trochu přeházené pořadí
Rizika
Doplatí na to chudší týmy. Lídři MS mají převodovky velmi spolehlivé
Strany kokpitu byly zvýšeny. Cílem je lepší ochrana hlavy jezdce při nehodě.
Co to přinese
Vyšší bezpečnost
Rizika
Menší piloti si při testech stěžovali na horší viditelnost.
wilsone
Sport-live@seznam.cz
20:10
![]() |
UEFA EURO 2008 (ČTVRTFINÁLE Nizozemsko - Rusko. Přímý přenos čtvrtfinálového utkání vítěze skupiny C s druhým ze skupiny D fotbalového ME ve Vídni. Komentují Jiří Nikodým a Radek Bejbl) |
22:00
![]() |
Fotbal (Záznam čtvrtfinále Euro League v plážovém fotbale z Itálie) |
23:00
![]() |
Fotbal (Magazín EURO 2008 Show) |